برنج قهوه‌ای یا سفید

 لایه‌ی اولیه دانه برنج را شلتوک می‌گویند که به وسیله پوست‌گیری از آن جدا می‌شود. در مرحله سفید کردن برنج، لایه دوم برنج را که سبوی برنج نام دارد از آن جدا می‌کنند. برای تولید برنج قهوه‌ای لایه برداری، بسیار جزئی می‌باشد اما برای تولید برنج سفید نیاز است تا سبوس کاملا از روی دانه‌ها تراشیده شود.

شلتوک برنج

برنج قهوه‌ای حاوی تمام قسمت‌های برنج از جمله سبوس فیبری، جوانه مغذی و آندوسپرم غنی از کربوهیدرات است. به دلیل سبوس سخت بیرونی آن، مدت زمان پخت آن نسبت به برنج سفید طولانی‌تر است. فرآیند سفید کردن، پوسته، سبوس و جوانه برنج را از بین می‌برد و این فرآیند ماندگاری برنج سفید را افزایش می‌دهد اما بسیاری از مواد مغذی آن از جمله فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی را از بین می‌برد. برنج سفید با مواد مغذی بسیار کمی باقی می‌ماند که برای جبران این کمبود، برنج سفید به طور مصنوعی با مواد مغذی غنی می‌شود.

از نظر تغذیه‌ی چند تفاوت کلیدی بین برنج قهوه‌ای و برنج سفید وجود دارد که از جمله می‌توان به میزان بالای فیبر،منگنز، سلنیوم و فولات در برنج قهوه‌ای اشاره کرد.

فواید برنج قهوه‌ای:

 

سرشار از آنتی اکسیدان

سبوس برنج قهوه‌ای حاوی بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که می‌توانند به خنثی کردن ترکیبات مضر رادیکال‌های آزاد و کاهش التهاب در بدن کمک کنند. مطالعات نشان می‌دهند که غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای به دلیل سطح آنتی‌اکسیدانی‌ بالا می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ کمک کند.

موثر بر سطح قند خون

برنج قهوه ای سرشار از منیزیم و فیبر است که هر دو به کنترل سطح قند خون کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن منظم غلات کامل به کاهش سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند.از سوی دیگر، خوردن مقدار زیادی برنج سفید با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است که این ممکن است به دلیل شاخص گلیسمی(GI) بالا آن باشد.

شاخص گلیسمی(GI) اندازه‌گیری می‌کند که یک غذا با چه سرعتی قند خون شما را افزایش می‌دهد. برنج قهوه ای دارای GI حدود 50  و برنج سفید دارای GI حدود 64 تا 93 است، به این معنی که برنج سفید سطح قند خون را بسیار سریعتر افزایش می‌دهد ( برنج قهوه ای گلوکز و انسولین کمتری بعد از غذا تولید می‌کند). برنج قهوه‌ای زودپز به دلیل روش فرآوری، شاخص گلیسمی بالایی را  از خود نشان می‌دهد، بنابراین برنج قهوه‌ای معمولی گزینه سالم‌تری است.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

تجزیه و تحلیل 45 مطالعه نشان داد افرادی که غلات کامل بیشتری مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که غلات کامل کمتری مصرف می‌کنند، 16 تا 21 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار می‌گیرند. غلات کامل مانند برنج قهوه ای باعث کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در بدن می‌شوند.

کمک به کنترل وزن

برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر است و فیبر عنصری مفید برای تنظیم سیستم گوارشی است. فیبر موجود در آن باعث ایجاد  احساس سیری سریعتر می‌شود که این می‌تواند به مدیریت کنترل وزن کمک کند.

با توجه به توضیحات ارائه شده بهتر است برنج در نسخه سبوس‌دار آن یعنی برنج قهوه‌ای مصرف شود،اما، در نظر داشته باشید که برنج قهوه‌ای نیز همانند سایر برنج‌ها دارای کربوهیدارت است و باید در مصرف آن حد اعتدال رعایت شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *