خواص معجزه آسای کینوا
کینوا، خاویار گیاهی

کینوآ با نام علمی Chenopodium quinoa بومی کوه های آند در آمریکای جنوبی می باشد. اگرچه به غلات شبیه است، اما در اصل به خانواده تاج‌خروسیان تعلق دارد.

کینوآ محصول مهمی برای امپراتوری اینکا بود و آنها از کینوآ به عنوان “مادر همه غلات” یاد می کردند و اعتقاد داشتند که مقدس است. از این رو به کینوآ، برنج اینکا و خاویار گیاهی نیز می گویند. هزاران سال است که ساکنین آمریکای جنوبی کینوآ مصرف می کنند. اما در سال اخیر است که این دانه شگفت انگیز در سراسر دنیا کشت می شود و به یک ماده غذایی مرسوم تبدیل شده است.

کینوا دارای انواع مختلفی است: سفید، قرمز و سیاه، که معمولا نوع سفید آن رایج می باشد.

این گیاه بی نظیر غنی از منیزیم، فیبر، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر، پروتئین، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می باشد. دانه های کینوآ حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های کوئرستین و کامفرول هستند. از فواید این فلاونوئید ها می توان به اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد سرطانی و ضد افسردگی آن ها اشاره کرد.

دانشمندان ناسا آن را به عنوان یک محصول مناسب برای رشد در فضا (براساس ارزش غذایی بالا، سهولت استفاده و سادگی رشد آن) مورد بررسی قرار داده اند.

این گیاه به طور طبیعی گلوتن ندارد و به همین دلیل به افرادی که به دنبال غذاهای بدون گلوتن هستند، پیشنهاد می‌شود.

فیبر کینوا از اکثر غلات بسیار بیشتر است. پژوهش های متعدد نشان می دهد که فیبرهای محلول می توانند به کاهش سطح قند خون، کاهش کلسترول ، افزایش سیری و کاهش وزن کمک کنند. علاوه بر آن مقدار زیاد فیبر ممکن است احساس سیری را افزایش دهد و باعث شود کالری کمتری مصرف کنید. پروتئین بالا و کالری کم نیز باعث شده است این گیاه در بین ورزشکاران ارزش زیادی پیدا کند. کینوآ حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری مورد نیاز بدن شماست، و از این سو یک منبع پروتئین عالی برای گیاهخواران می باشد.

یکی از مهم‌ترین خواص دانه کینوا این است که می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را هم تأمین کند.

یکی از عواملی که گرسنگی را بیشتر می‌کند و منجر به چاقی می‌شود، شاخص گلوکز بالا است. مصرف مواد غذایی با شاخص گلوکز بالا ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را نیز افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می دهد شاخص گلوکز کینوا ۵۳ است که از اعداد کم این بازه محسوب می‌شود. البته فراموش نکنید که کینوآ برای رژیم غذایی با کربوهیدرات کم توصیه نمی‌شود.

کینوآ یکی از مغذی ترین مواد غذایی کره زمین است.

طرز تهیه و موارد مصرف آن:

روش پخت گیاه کینوا تا حد زیادی شبیه به برنج سفید است به این ترتیب که هر یک پیمانه کینوا را با 2 پیمانه آب، آب مرغ یا گوشت به مدت 10 تا 15 دقیقه و با حرارت ملایم می‌پزند تا زمانی که آب آن کاملا کشیده شود.

معمولا برای خوش طعم‌تر‌شدن کینوا به آن مقداری روغن‌زیتون، لیموترش، نارنج، گوجه‌فرنگی و یا فلفل‌دلمه‌ای خرد شده، پودر کاری، ادویه‌جات و سبزیجات معطر اضافه می‌شود.

کینوا به عنوان یک ماده پروتئینی و حجم‌دهنده در انواع سالادهای گرم و سرد، کوفته، کتلت، سوپ، برگر و … استفاده می‌ شود. همچنین می توان آن را  جایگزین هر غذایی که با برنج یا عدس تهیه می‌شود، نمود.

منابع:

healthline

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *