اسفناج را بیشتر بشناسیم

اسفناج یک نوع گیاه یک ساله با ساقه و برگ لطیف که سرشار از  مواد مغذی کم کالری می باشد . سبزیجات تیره و برگی مانند اسفناج  برای سلامتی پوست ، مو و استخوان مفید می باشند.

  • خواص اسفناج:

1. کم خونی:

در اسفناج مقادیر بالایی از آهن و فولات وجود دارد که می تواند از کم خونی و آنمی جلوگیری کند. علاوه بر این آهن موجود در این گیاه باعث افزایش اکسیژن بدن شده و خستگی را درمان می کند.

2. فشار خون:

پتاسیم و منیزیم از جمله موادی است که باعث کاهش فشار خون بالا می شود و در این گیاه وجود دارد. همچنین مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج باعث گشاد شدن رگ های خونی شده و به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون بالا کمک میکند.

3. کنترل دیابت :

در اسفناج مقادیر بالایی از استروئیدهای محافظتی به نام فیتوکدستروئید ها وجود دارد که منجر به افزایش متابولیسم گلوکز می شوند و به کاهش قند خون بالا در افراد دیابتی کمک می کنند.

4. درمان یبوست:

در اسفناج مواد مغذی ای وجود دارد که این مواد برای درمان سندرم روده تحریک پذیر مفید هستند. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در اسفناج باعث منظم شدن حرکات روده شده و یبوست را درمان می کند

5. نوزادان و کودکان:

در اسفناج فیبر زیادی وجود دارد که مشکلات گوارشی و یبوست را در نوزادان و کودکان درمان می کند در اسفناج کلسیم و منیزیم فراوانی وجود دارد. از آنجایی که این دو ماده برای رشد استخوانها ضروریست و همچنین آهن و پتاسیم موجود در آن برای رشد مغز مفید است به همین دلیل اسفناج یکی از بهترین منابع مواد معدنی ضروری برای رشد و تکامل نوزادان و کودکان است.

6. سرطان:

طبق مطالعات انجام شده سبزیجاتی که برگ سبز دارند از جمله اسفناج حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویولاکسانتین و نئوکسانتین و کاروتنوئید هستند که از انواع سرطان و تومور پیشگیری می کنند.

7. پوکی استخوان:

یکی دیگر از ویتامین هایی که به مقدار فراوان در اسفناج وجود دارد ویتامین K است. این ویتامین برای سلامت استخوان ها ضروری است و همچنین مقادیر بالای کلسیم موجود در آن از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

سبزی و میوه ها به دلیل خواص بی نظیر و غنی از مواد مغذی در سبد غذایی عموم مردم می باشند ولی متاسفانه عمدتا در تولیدات رایج به دلیل استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در روند تولیدشان، باعث می شود که اثر مثبت این مواد مغذی کمتر و حتی شاهد اثرات مضر به دلیل  استفاده از کود و مواد شیمیایی باشیم.

بهتر است با دقت در انتخاب نوع محصول و روند تولید ، محصولات سالم و ارگانیک را در سبد غذایی خود جای  داده تا از تاثیر بیشتر مواد مغذی بهره مند شویم.

منابع:

Organicfacts
Medical news Today

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *